DSC_1982
DSC_1980
DSC_1962
DSC_1960
DSC_1888
img_9937_39552242890_o
DSC_1992
DSC_1991
DSC_1990
DSC_1989
DSC_1986
previous arrow
next arrow

Vanaf het begin

Ik werk in Nederland al bijna 30 jaar professioneel met klei. Gedurende de afgelopen 6 jaar heb ik mijn theepotten tentoongesteld in een zeevruchten restaurant in Shanghai in China. Dit jaar was het laatste jaar dat de expositie plaatsvond en daarom was ik uitgenodigd om naar de opening te komen. Ik heb altijd al naar Jingdezhen (porselein hoofdstad van China) willen gaan en besloot dat dit een goede gelegenheid was om dat te gaan doen.

Ik vertrok naar Shanghai met een koffer vol met mijn “hond” theepotten voor de expositie van dit jaar en haalde het geld op van de verkochte “kippen” theepotten van de expositie van vorig jaar. Het geld gebruikte ik vervolgens om drie weken naar Jingdezhen te gaan waar ik een accommodatie, een werkplaats en eten kreeg.

Eenmaal gearriveerd in Jingdezhen voelde ik mij een beetje overweldigd. Mijn doel was om alleen maar nieuwe dingen te doen en dus niks te doen wat ik thuis normaal doe. Zo kon ik hopelijk nieuwe dingen leren. Er is daar echter zoveel te zien en te doen dat ik niet zo goed wist waar ik moest beginnen! Thuis maak ik sculpturen uit gedraaide stukken, dus mijn initiële intentie was om niet te gaan draaien. Dat gezegd hebbende vond ik super witte porselein dat zo geweldig was, dat ik het gewoon niet kon weerstaan!

Ik heb altijd al wat Chinese porselein technieken willen leren. Dus begon ik in de eerste week nieuwe snijwerk technieken te leren. Daarna probeerde ik de rijstkom techniek uit, met geglazuurde rijst gaten, wat uiteindelijk moeilijker was dan gedacht. Ook begon ik met het gebruiken van celadon glazuren wat ik thuis simpelweg niet kan doen, doordat ik alleen over een elektrische oven beschik.

De werkplaats deelde ik met een groep Zweedse pottenbakkers, waarvan sommigen studenten waren van de Leksand school met 4 oudere mensen van mijn leeftijd. Ze waren allemaal lieve, vriendelijke mensen die extreem productief waren wat uiteindelijk heel aanstekelijk bleek te zijn!

Aan het eind van mijn eerste week werd ik midden in de nacht wakker en bedacht ik me hoe graag ik een reeks theepotten wilde maken, niet gedraaid zoals ik normaal doe, maar gegoten. Dit zou zeker een uitdaging zijn aangezien ik thuis nooit zou denken dat dit mogelijk zou zijn in slechts twee weken. Maar dit is China! Ik ging direct aan de slag met het ontwerpen en maken van een nauwkeurige schets voor de model maker. Ik moest alle afmetingen 25% groter maken dan ik wilde, aangezien het porselein ongeveer zoveel zou krimpen na het bakken.

Mijn ontwerp was niet heel makkelijk aangezien de model maker 3 dagen nodig had om hem te voltooien. Daarna werd het naar de mal maker gebracht. Twee dagen later was de mal maker klaar en moest het drogen zodat ik kon beginnen met het gieten. Gelukkig werken de openbare ovens heel goed en waren de eerste theepot onderdelen aan het eind van de tweede week klaar om samen te kunnen voegen.

Ik besloot om een beperkte oplage te maken met slechts 10 theepotten die allemaal uniek zijn versierd. Het ontwerp was geïnspireerd door het Chinese keramiek dat ik in Jingdezhen zag en in het bijzonder hun gebruik van goud. Ik wilde dat de theepotten royaal zouden aanvoelen en plezierig om te gebruiken. Ik dacht dat het ovale ontwerp ervoor zou zorgen dat er gemakkelijk 10 theepotten in mijn koffer zouden passen. Echter, na het maken van een verpakkingsdoos, iets wat bijna verplicht is in China, kwam ik erachter dat er slechts 2 in mijn koffer paste en moest ik de overige 8 theepotten via de post versturen! Ik slaagde er gelukkig net in om ze allemaal af te krijgen voordat ik moest vertrekken.

Het mooie weer hielp met de timing voor het drogen van de klei en het feit dat ze alles in Jingdezhen slechts een keer bakken scheelde ook een paar dagen tijd. Ik hoop dat ik rond de wereld 10 theepot liefhebbers kan vinden die een van de theepotten willen hebben. Misschien kan ik dan terug naar China voor een nieuw project!

 

Categorieën: Nieuwe kunst

0 Comments

Geef een reactie

Avatar placeholder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *